20 juli 2011

Ångkokt belöning

En kväll i maj var jag på ett WorkShop för Electrolux nya köksserie Husqvarna Premium 1689, eftersom jag blev utsedd att sitta i juryn för tävling Designa ditt kök.

Som tack för mitt uppdrag som jurymedlem blev jag inbjuden till en lyxig workshop i matlagning med Årets kock 2011, Thomas Diederichsen & matfotografering med proffsmatfotografen Magnus Skoglöf.

Temat för workshopen var ånga. Det var verkligen spännande för jag ångkokar nästa aldrig. Kanske kunde workshoppen & Thomas få mig på andra tankar :-) Oh yes :-) Ångad rabarber ...
Magnus & Thomas
 På menyn stod "Ångad rimmad lax med ostkräm och grön vårsallad" och "Ångad rabarber med mandel och hallon". Vi delades in i lag och fick tillsammans tillaga de två rätterna. Allt som skulle ångas tillagades i Electrolux fina ugnar med ångfunktion, sååå gott och smidigt!

Ångad lax med ostkräm och grön vårsallad



Ångad rabarber med mandel och hallon

Thomas matlagningstips och Mikaels fototips gav mig verkligen blodad tand, dels för ångkokning, dels för att köpa en RIKTIG kamera:-) Magnus Skoglöf tipsade om hur man lyckas med matfotografering och visade bla smarta tips på bra ljussättning mm. På bordet låg det flera kokböcker som han fotograferat bilderna till! Helt underbara bilder som gjorde en riktigt hungrig :-)

Några av kokböckerna

När maten var klar satte vi oss till bords och åt och pratade. Väldigt trevligt och gooooott!
Stort,stort tack till Electrolux som anordnat detta för oss!

Dax för ny kamera?


Såja vännen min, kära lilla rosa kompaktkamera, du får allt hänga med ett tag till. För ännu har jag inte sett Hasselblads kameror i smultronrosa färg :-)

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen jätteroligt och maten ser galet god ut!

    Och du, tycker helt klart du ska investera i en ny kamera. Jag önskade mig och fick en systemkamera i julklapp och den är hu rkul som helst! Jag kan inte sluta fotografera!

    SvaraRadera
  2. Så kul att få vara med där. Att ångkoka mat har jag inte riktigt kommit till, men en ny kamera blev det för en vecka sedan.
    Så kul det är att fota och då köpte jag ingen värstingsytemkamera men den duger bra. Nu fotar jag hur mycket som helst och försöker lära mig hela tiden.

    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera