8 mars 2011

Fettisdagen CHOKLADSEMLOR

Idag är det fettisdagen och jag vill bjuda er alla på mina favoriter bland Semlor. Numera finns det ju allt från vanliga semlor till wienersemlor och saffranssemlor, och fyllningar med marsansås, vaniljkräm eller punchgrädde.

Jag är inte så jätteförtjust i vanliga semlor, jag föredrar en hetvägg. En god kardemummabulle med marsipanfyllning och varm mjölk.

Men för några veckor sedan var jag och maken tillsammans med mina föräldrar på en utflykt. Vi fikade på ett café där det fanns ÅTTA (8) sorters semlor!!!

Var ju bara tvungen att prova en Chokladsemla. Och  tänka sig. Den var kalasgod!

Så till Fettisdagen idag har det bakats Chokladsemlor!

Varsågoda!


CHOKLADSEMLOR
Ingredienser
Till 12 semlor:75 g smör
2.5 dl mjölk
25 g jäst
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl kakao
6,5 dl (390 g) vetemjöl eller vetemjöl special
0.75 dl strösocker
eventuellt ägg till
pensling
Fyllning:200 g mandelmassa
75 g mörk choklad
1 dl starkt avsvalnat kaffe
Chokladgrädde:3.5 dl vispgrädde
2 msk kakao
2 msk florsocker
kakao till pudring

Gör så här

1. Smält smöret, tillsätt mjölken och ljumma blandningen.
2. Smula ner jästen i en stor degbunke, häll över degvätskan och rör tills jästen har lösts upp.
3. Blanda vaniljsocker, salt, kakao och mjöl och rör ner i bunken. Tillsätt även strösocker och arbeta ihop till en ganska kletig deg. Knåda degen ordentligt, antingen cirka 5 minuter i hushållsassistent eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa övertäckt på varm plats i minst 45 minuter.
4. Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 12 bitar. Rulla bitarna till runda bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckt på varm plats (exempelvis ovanpå spisen) i minst 30 minuter.
5. Pensla eventuellt bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen på 200 grader i 10–12 minuter. Låt svalna.
6. Riv mandelmassan till fyllningen grovt och hacka chokladen ganska fint.
7. Skär ett lock av bullarna, gröp ur en del av inkråmet och blanda med mandelmassan och chokladen. Rör ner kaffet och blanda till en ganska tjock massa.
8. Fyll blandningen åter i bullarna. Vispa grädden tillsammans med kakao och florsocker och spritsa eller lägg en klick på varje bulle. Sätt tillbaka locket och pudra med kakao.

En kul & god variant på semlor. Jag tyckte framför allt att den mörka chokladen tillsammans med mandelmassan var riktigt god. Det blev en ganska söt semla, florsockret i grädden minskar jag till nästa gång. Det kändes väldigt konstigt att rulla bullar av en brun deg som mer såg ut som chokladsmet till t.ex. kladdkaka, än en bulldeg. 

Njut av Chokladsemlorna!


6 kommentarer:

  1. MUMS!!! De ser bare SUPERgode ut! Gratulerer med kvinnedagen :) *♥*

    SvaraRadera
  2. Mumsigt! Själv har jag tryckt i mig en stor vaniljsemla till fikat och det lär bli en till idag är jag rädd.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  3. Jag är heller inget stor fan av semlor, men chokladsemlor lät faktiskt sjukt smarrigt! Måste nästan testa. :-)

    SvaraRadera
  4. Ååååå vad gott det låter kanongott.Önskar dej en fin dag.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  5. Det där lät väldans mumsig och gott.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  6. Gud va gott det ser ut !!! Jag vill ha ! Jag är ju fika proffs och älskar semlor. MEN nu sitter jag ju här i Riga å inte en enda semla så långt ögat kan nå!!

    SvaraRadera