21 november 2010

Orkideer del 1 Phalaneopsis

Söndagsbilden blir idag starten för min Orkidé-serie här på bloggen.

Välkommen in i orkideernas vackra värld.

Min samling av dessa underbara plantor - Orkideér - startade för snart 20 år sedan, på fönsterbrädan hemma i flickrummet. Intresset växte genom åren och har nu utvecklats till en passion!

Jag är aktiv i Östsvenska Orkidesällskapet, http://www.osos.se/, och jag har studerat orkideernas underbara värld på universitetsnivå.

Phalaneopsis (Brudorkidé)


Första orkidéhybriden jag vill presentera för er är: Phalaneopsis. Den finns i massor av färger från vitt till rosa, gult, lila, prickigt, enfärgat, flerfärgat, randigt...

Blommorna håller länge, oftast flera månader i sträck!

Det är en av de vanligaste och kanske mest uppskattade orkideérna i Sverige. Inte så konstigt. Den bjuder på ett enormt skiftat utseende på blommorna, och den tål att odlas på fönsterbrädan i våra hem. Den kräver ytterst lite vatten och nöjer sig med det "klena" dagsljus vi erbjuder. En mycket enkel och lättskött planta.

Jag har några stycken, okej okej jag erkänner: jag har runt 30st av dessa plantor...minst...på det här våningsplanet alltså... lika mycket en trappa upp... :-)... och i källarfönstret har jag också en samling av miniatyrer...

 
Dessutom så är det relativt enkelt att få denna vackra planta att blomma om.

* Endera kommer nya stänglar nere ifrån bladrosetten. Dom växer ut rätt snabbt och fylls fort av svällande blomknoppar som snart slår ut.

*  Eller så växter det ut en ny gren från en befintlig gren. KLIPP ALDRIG ner en stängel som inte är snustorr! Det kan fördröja en ny blomning med månader.

* Eller så sätter plantan en, eller flera, keikis. Keiki betyder barn på Hawaiianska. Visst är det sött :-)


Bladverket består av tjocka gröna läderlikande blad som sitter ihop i en rosett. Många luftrötter kommer ut från bladrosetten och dessa rötter skall man hantera varsamt. Det är genom dessa rötter som hela plantan tar upp sin näring.



VIKTIGAST: Vattningen.

Vattna bara om rötterna är gråvita.
Gröna rötter vill EJ ha vatten.

LÅT ALDRIG vattnet stå kvar i ytterkrukan. 
Låt heller INGET VATTEN hamna i bladrosetten.
Plantan ruttnar och dör.

************
Njut av dina Phalaneopsis :-)

Snart kommer jag att presentera en annan lättskött orkidé.
Håll utkik efter del 2.

ps. glöm inte PILGRIM-tävlingen här på bloggen.

Klicka på bilden uppe till höger :-)
SISTA DAGEN IDAG!!!




1 kommentar:

  1. Hejsan helena!
    Då kan väl du snälla besvara mina frågor jag skrev för några dagar sedan.
    Hur jag separerar keikis från moderplantan och hur jag sedan planterar dessa.
    Har försökt hitta svar på nätet men står så olika. Hoppas du vet svaret.
    Ha en bra dag, kram Ing-Britt

    SvaraRadera