29 oktober 2010

Min juldröm lever kvar

En riktigt gammeldags jul på landet med mycket snö, häst och släde, fårskinnspälsar som värmer, facklor längs gårdsplanen, halmtäckta gångar i snön och granris på förstukvisten...


 Foto: En gullig restarurang i danmark jag glömt namnet på... Vet någon?

Så öppnar man den gamla dubbla spegeldörren och kliver in i en vackert julpyntad storstuga, där man möts av juliga dofter som glögg från den puttrande rytan på spisen i köket, citrusnejlika från apelsinerna som pyntats med nejlikor och hänger i röda band i fönstren, vinteräpplena som ligger på det fina slaffatet på skänken doftar gott och pepparkaksbaket sprider en härlig doft över hela köket...

Foto: Markslöjd

Fönstren är fint dekorerade med mossa, vadd och tomtar mellan glasrutorna, snön dalar ner med stora flingor utanför och skänker en trolsk stämning till härligheten...

Du hälsas välkommen och bjuds på stora gula härliga lussekusar, en rykande kopp glögg och ett fat med den godaste tomtegröt man smakat...

Snart visas du fram till det dignande julbordet fyllt av det bästa man har, skinkan, korvarna, lutfisken, och dopp i grytan... Du får en tallrik i din hand, oj en gammal vacker servis med guldkant :-)

Du slår dig ner vid det vackert dukade bordet, smeker lätt med handen över den nymanglade linneduken som täcker bordsskivan, du fingrar lätt över monogrammet i hörnet på duken...samma initialer som du själv har...det måste vara ett tecken...*du ler*

Så ser du besticken, de gamla fina silverbesticken med krusiga mönster och monogram på skaften, vackert slipade kristallglas som glittrar i stearinljusens lågor...
Foto: googlad bild från nätet

I salen bredvid ser du den stora täta julganen, vackert pyntad med halmstjärnor, karameller av krusat silkespapper och ljulgransljus i silverhållare man klämt fast på grenarna... Under granen ligger några paket, inslagna i brunt omslagspapper, med röda band runt och lackstämplar på etiketterna. Du ler förväntansfullt, som om dom vore till dig...

Du bjuds på mumma till maten och dina tankar är tillbaka vid bordet igen... Fingrar lite lätt på grankvisten som vilar på din linneservett, så trevligt dukat...

Du slås av en känsla: Här vill jag bo, här vill jag alltid vara. Så här vill jag ha det...

Så ringer din mobiltelefon och vips så bryts förtrollningen. Du sitter på jobbet i stan bland höghusen, det är oktobers sista kalla dagar. Ute regnar det och blåser hårt. Du har en kall och mörk liten lägenhet som väntar på dig efter jobbet. Landet har du aldrig varit på, eller räknas kolonilotten hos din faster? Inte väntar heller någon julinbjudan till landet, du känner ju ingen som bor där ...

Eller....

Kanske bodde du just där i ett tidigare liv... Kanske var juldukens monogram just Ditt?...

********************************************
Det här är min (delvis) självupplevda julsaga. Jag är uppväxt på landet och hade en underbar barndom året runt. Vi hade ingen häst och släde, men naturen inpå knuten och familjen myste ofta ihop. Trodde väl jag skulle bo i en stort gammalt fint hus på landet, som gjort för en Bullerby-jul. Nu bor vi i en 70-talsvilla i ett litet samhälle som vi renoverar bit för bit. 70-tal åker ut och sekelskifte blandat med modernt flyttar in.
Imorgon visar jag mer julstämning liknande den i min juldröm.. Missa inte det!


3 kommentarer:

  1. Hejsan! Vilken underbar jul du beskriver! Precis så vill man fira jul! Vilka härliga julbilder du visar också! Ha en riktigt trevlig dag! kram Nina

    SvaraRadera
  2. Åhh vad jag ryser. Jag längtar så enormt till julen och inte blev det mindre nu.
    Hoppas du får din jul som du vill ha.

    Krma

    SvaraRadera
  3. Oj vilken berättelse, jag drogs med till fullo. En sån jul har nog alla i sina drömmar.
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera