2 oktober 2010

Kikärts-chokladkaka

Japp - det stämmer! KIKÄRTS-chokladkaka... Man kan inte kan ana att det är kikärtor i. Smaken är djupt chokladig och lite torr, precis som vanlig brownie. Det rekommenderas att man väntar tills den har svalnat helt och det håller jag helt med om. Kakan var bättre dagen efter då den satt sig lite. Testa - ni kommer inte bli besvikna!


Recept:

125 g smör

180 g mörk choklad, hackad

3 ½ dl kikärtor

1 dl valnötter

3 msk kakao

3 msk riven kokos

1 dl mandel, hackad

3 ägg

1 dl agavesirap och/eller honung

en nypa salt (jag hoppade över det själv)



Sätt ugnen på 170 grader varmluft. Smält smöret och blanda sedan i 140 gram av chokladen. Mixa kikärtor, valnötter, kakao och kokos tills det är helt blandat. Tillsätt sedan chokladblandningen och mixa 1 minut till. Vispa, i en separat skål, ägg, tillsätt sedan agavesirap/honung (jag använde lite av båda och ca 1 msk socker) och vispa tills krämigt. Blanda sedan de vispade äggen med chokladmixen och tillsätt sedan hackad mandel och resten av chokladen. Se till att blandningen blir en homogen smet och häll sedan ner i en bakpappersförsedd form, och grädda i ugnen ca 30 minuter. Kakan ska inte vara helt torr utan fortfarande ha en fuktig mitt.
 
Som sagt , försök vänta med att smaka för kakan vinner på att vila, helst över natten :-)
 
 
 

6 kommentarer:

  1. mmm, den ser väldigt god ut faktiskt, trots kikärterna :o)
    tackk för din kommentar för ett tag sen, den hade jag faktistk missat!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag tipsat om din tävling hos;
    kagaborg.blogspot.com
    fyrarumochkok.blogspot.com
    mimstankar.blogspot.com
    sarainekliden.blogspot.com
    och scrappida.blogg.se
    Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Jo, foten fixar jag genom att limma en ljusstake under glasskålen.. :)

    Annorlunda kaka, kanske värt ett försök!
    Kram Evelina

    SvaraRadera
  4. Hi Helena,
    thank you for visitin my blog. Your German ist great!!!!
    I don´t understand what you say on your blog...

    GreenGate? I love GreenGate :o)

    Have a nice evening.

    Hugs Tanja

    SvaraRadera
  5. Himla intressant recept, lite lagom galet så värt att prova! Här blev det äppelkaka på lördagskvällen så huset luktar gott! :) Tar med mig ditt recept till en annan dag!

    Saltet är till för att lyfta fram chokladsmaken - alla bra recept med choklad har lite salt i receptet! Märkligt men fungerande! Själv skulle jag absolut ta bort valnötterna så himla bra att baka själv och få bestämma!

    SvaraRadera
  6. Den såg väldigt god ut men kikärtor, är du säker på att du inte skojar :)
    Kanske värt ett försök :)

    Kram Annika

    SvaraRadera